Sunday, April 12, 2009

10 wasiat Umamah

Wahai anak perempuanku, sesungguhnya wasiat ini sekiranya ditujukan buat seseorang yang memiliki adab, maka ia juga ditujukan buat dirimu. Dan wasiat ini merupakan peringatan buat mereka yang alpa dan bekalan buat mereka yang sentiasa beringat. Kalaulah wanita itu tidak berhajat kepada perkahwinan kerana ingin membantu kedua ibubapanya dan harapan kedua ibubapa tersebut terhadap wanita ini maka kamu merupakan wanita yang tidak memerlukan kepada perkahwinan. Akan tetapi wanita itu diciptakan untuk lelaki, begitu juga lelaki diciptakan untuk wanita.

Wahai anak perempuanku, sesungguhnya engkau telah berpisah dengan suasana sebelum ini (hidup bersama keluarga) lalu engkau telah keluar, engkau telah menggantikan sangkar yang kau duduki sebelumnya, berpindah menuju ke sangkar yang tidak kau ketahui dan hidup bersama teman yang kau tak pernah rasai. Maka suamimu akan menjadi pengawal dan raja ke atas dirimu dengan kekuasaannya, lalu jadilah engkau hamba buatnya bahkan jadilah engkau seorang yang segera menyahut seruannya. Wahai anak perempuanku, ambillah perhatian 10 perkara dari diriku (ibumu). 10 wasiat ini akan menjadi pemangkin dan ingatan buat dirimu. MENEMANI suami dengan kesederhanaan dan bergaul dengan menjadi pendengar yang setia dan menghulurkan ketaatan yang jitu, dan BERDAMPING dengan suamimu pada setiap tempat dan masa, dan MENUNAIKAN setiap permintaannya. JANGANLAH engkau wahai anakku melakukan sesuatu yang buruk terhadap suamimu, dan SUAMIMU tidak akan mendapati dirimu melainkan semerbak wangian, dan HIASAN celak adalah sebaik2 hiasan dan air adalah sebaik2 ketenangan yang hilang. BERDAMPINGLAH dengan suamimu pada setiap waktu makan dan tenang ketika suamimu tidur, sesungguhnya rasa lapar suamimu merupakan nyalaan api dan hilang rasa ngantuknya (tak dapat tidur) adalah perkara yang dimarahi. MEMELIHARA rumahnya dan hartanya dan peka terhadap dirinya dan hartanya dan anak2nya..sesungguhnya pemeliharaan terhadap hartanya adalah sebaik2 penghargaan dan peka terhadap anak dan maruahnya adalah sebaik2 pengurusan, dan JANGANLAH engkau menyebar rahsianya dan janganlah engkau mengingkari perintahnya, maka sesungguhnya jika engkau menyebarkan rahsianya, tidak sesekali engkau mampu untuk mententeramkan rasa khianat suamimu terhadap dirimu dan jika engkau ingkar perintahnya atau engkau melukakan jiwanya, kemudian hendaklah engkau berhati2 untuk mendapatkan kegembiraan sekiraya suamimu berada dalam dukacita. Dan HENDAKLAH engkau wahai anakku berwaspada jika engkau mendapati dirimu resah sekiranya suamimu berada dalam keadaan gembira, maka jadilah wanita yang selayaknya buat suamimu, maka suamimu akan menjadi seorang yang mulia buat dirimu. Dan jadilah juga seorang wanita yang memahami jiwa suamimu, maka suamimu akan senantiasa bersama dirimu selagi mana engkau menemani suamimu, dan ketahuilah anakku sesungguhnya kau takkan sampai melainkan pada perkara yang kau sukai hingga kau mendatangkan redhanya dan keinginan suami ke atas dirimu. Moga ALLAH mendatangkan kebaikan buat dirimu.


* wasiat Umamah untuk anak perempuannya, Ummu Iyas yang akan berkahwin. wasiat ini saya ambil dari kitab nusus jahili 07/08 (jamiah al-azhar lilbanat mansoura). * Sesuai untuk mereka yang bakal mendirikan mahligai :)

No comments:

Post a Comment